معایب استخدام رسمی

آیا شما از آن دسته جویندگان کار هستید که فکر می کنید دیگر با استخدام رسمی در سازمان های دولتی مشکلی نخواهند داشت؟ اگر پاسخ این سوال مثبت است، بهتر است نگاهی به معایب اشتغال رسمی داشته باشیم. در زیر به برخی از معایب استخدام رسمی اشاره می شود.

 

حقوق ثابت

دستمزد ثابت برای حداقل یک سال یکی از معایب استخدام رسمی است. به طور کلی حقوق و مزایای مقامات دولتی در سازمان هایی مانند صندوق بازنشستگی کشوری و آموزش و پرورش بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری خواهد بود. از سوی دیگر، روند افزایش حقوق در سازمان های دولتی ممکن است چندان مورد پسند افراد جویای کار نباشد. این به این دلیل است که افزایش حقوق معمولا در سازمان های دولتی در فواصل زمانی سالانه اتفاق می افتد. با این حال، جویندگان کار شاغل در شرکت های خصوصی ممکن است بتوانند حقوق خود را در طول سال افزایش دهند.

معمولاً کارمندان از طریق استخدام در سازمان های دولتی کمیسیون یا اضافه کاری دریافت نمی کنند. بلکه دریافت حقوق ثابت یکی از شرایط استخدام رسمی است. اما افزایش حقوق با دریافت حق ماموریت در برخی ارگان های دولتی و برخی فرصت های شغلی امکان پذیر است.

 

مزایای اشتغال ثابت

در بیشتر موارد، مزایای شرایط استخدام رسمی برای مدت طولانی یا در طول خدمت ثابت است. اما با کار در شرکت های خصوصی مختلف می توانید از مزایای شغلی زیادی بهره مند شوید. فرهنگ سازمانی و رابطه کارفرما و کارمند با پذیرفتن شرایط استخدام رسمی، ممکن است برای مدت طولانی در اداراتی خدمت کنید که از فرهنگ سازمانی و رابطه بین کارفرما و کارمند چندان راضی نباشید.

 

منظور از استخدام پیمانی چیست؟

طبق ماده 45 قانون مدیریت خدمات کشوری استخدام پیمانی برای مدت معینی در پست های سازمانی خواهد بود. استخدام امروز قراردادی نیز ممکن است یک استخدام نیمه رسمی در نظر گرفته شود. زیرا کارکنان قراردادی نیز می توانند با ادامه دریافت شرایط استخدام رسمی تغییر وضعیت داده و در شرایط استخدام رسمی به خدمت ادامه دهند. در این صورت سابقه کار قراردادی آنها نیز سابقه کار رسمی محسوب می شود. اما جهت انجام امور خدماتی در ارگان های دولتی از متقاضیان دعوت به همکاری با شرایط استخدام پیمانی می گردد. در این صورت امکان استفاده از بیمه تامین اجتماعی، حقوق و مزایا مطابق قانون کار وجود خواهد داشت.

 

تفاوت بین استخدام رسمی، قراردادی و قراردادی

اولین تفاوت بین استخدام رسمی و قراردادی، مدت زمان همکاری بین کارفرما و کارمند است. طبیعتاً در استخدام پیمانی مدت همکاری کارفرما و کارمند کمتر از استخدام رسمی خواهد بود. همچنین کارکنان می توانند تا 3 سال در مشاغل رسمی از مرخصی بدون حقوق استفاده کنند. همچنین کارمندان در صورتی که قصد ادامه تحصیل داشته باشند می توانند تا 2 سال مازاد بر زمان اعلام شده از مرخصی بدون حقوق استفاده کنند. اما در استخدام پیمانی میزان مرخصی بستگی به مدت قرارداد دارد.

همچنین مرخصی در استخدام پیمانی طبق مفاد قرارداد خواهد بود. حقوق و مزایای کارکنان قراردادی نیز طبق قانون کار محاسبه می شود. به طور کلی در استخدام رسمی یا قراردادی، کارکنان نسبت به شرایط کاری خود اطمینان بیشتری دارند. با این حال، در استخدام قراردادی، خطر بیکاری و اخراج وجود دارد.

نتیجه
در این مقاله ضمن معرفی انواع شرایط استخدامی، به این سوال نیز پاسخ دادیم که تفاوت اصلی استخدام رسمی و قراردادی چیست؟ ما دریافتیم که تفاوت‌ها در استخدام رسمی، قراردادی یا قراردادی را می‌توان به روش‌های مختلفی از جمله حقوق، مزایا و مرخصی بررسی کرد. بنابراین اگر قصد دارید در یکی از ارگان های دولتی یا شرکت های خصوصی مشغول به کار شوید، حتما به نوع قرارداد و شرایط استخدام توجه کنید.




می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

    نظرات

    برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید
    نام
    آدرس ایمیل
    وب سایت/بلاگ
    :) :( ;) :D
    ;)) :X :? :P
    :* =(( :O };-
    :B /:) =DD :S
    -) :-(( :-| :-))
    نظر خصوصی

     کد را وارد نمایید:

    آپلود عکس دلخواه: